wtorek, 4 sierpnia 2015

Focaccia pietruszkowa z słodko kwaśną cebulka duszoną w piwie

Focaccia to potrawa kuchni włoskiej, rodzaj pieczywa, będącego podstawą pizzy. Przeważnie  przygotowuje się bez dodatków tylko  z solą, ziołami polanego oliwą ciasta, albo z suszonymi pomidorami i oliwkami.
Ja zrobiłam ją po swojemu, do ciasta pietruszki zielonej dodałam, a na wierz cebulkę słodko kwaśną duszoną w piwie poukładałam. Ciasta palcami nie uciskałam tylko w kratkę ponacinałam. Po upieczeniu olejem rzepakowym skropiłam i na prostokąty pokroiłam, znajomym podałam i za chwilę pustą deskę miałam. Czyli smakowało, a było jej nie mało :P
PS: na zdjęciu nie ma wszystkich kawałków, bo podczas krojenia focaccia została od razu zjadana.

Składniki:
  • ciasto na duża blachę od piekarnika ok. 38-35 cm:
  • 20 g świeżych drożdży,
  • 1/2 łyżeczka cukru białego,
  • 300 ml ciepłej wody,
  • 300 g mąki pszennej,
  • 150 g mąki razowej,
  • 2 łyżeczki soli,
  • pęczek posiekanej zielonej pietruszki (duża garść),

ponadto:
  • 2 duże cebule czerwone,
  • 1 duża cebula biała,
  • 2 łyżki oleju rzepakowego,
  • 2 ząbki czosnku,
  • otarta skórka z jednej cytryny,
  • 1 łyżeczka miodu,
  • 1/2 łyżeczki cukru trzcinowego,
  • sól do smaku,
  • 60 ml piwa jasnego.

Przygotowanie:
Ciasto:
Drożdże mieszamy z cukrem,  wodą i mąką razową. Przykrywamy ściereczką i odstawiamy w ciepłe miejsce na 15 min do wyrośnięcia.
W dużej misce mieszamy mąkę pszenną z solą, dodajemy wyrośnięte drożdże, pietruszkę i wyrabiamy ciasto do uzyskania masy o jednolitej konsystencji.
Ciasto rozwałkowujemy na prostokąt o wymiarach blachy. Blachę podsypujemy mąką i przekładamy na nią ciasto, brzegi rozciągamy tak, żeby były równe. Ciasto z wierzchu nacinamy w kratownicę w bliskich odstępach (ja wykonałam za pomocą specjalnego noża do siekania ziół, co ma 4 ostrza, ale można delikatnie wykonać też, za pomocą noża do krojenia pizzy ). Ciasto skrapiamy wodą i przykrywamy ściereczką do wyrośnięcia.

W rondelku rozgrzewamy olej, dodajemy czosnek posiekany w kostkę i cebulę w paski. Podsmażamy  ok. 3 min dodajemy, cukier, miód, skórkę z cytryny, szczyptę soli i smażymy kolejne 2 min, mieszając. Całość zalewamy piwem i dusimy na małym ogniu, aż cebula się zrumieni, a piwo zostanie wchłonięte. Odstawiamy do przestygnięcia.

Na wyrośnięte ciasto przekładamy cebulę, i pieczemy 15 -20 min w rozgrzanym piekarniku do 210°C (układamy na przedostatniej półce, żeby cebulka nam się nie przypaliła). Gorącą focaccie spryskujemy olejem rzepakowym i kroimy na dowolnej wielkości kwadraty, czy prostokąty.

Rada: jeśli ktoś lubi dużą ilość cebuli, to wystarczy zwiększyć jej proporcję.
Zamiast oleju rzepakowego można użyć swojej ulubionej oliwy, ja jednak proponuje olej rzepakowy, bo nie zmienia zamierzonego smaku cebulki.
Smacznego :)

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Zapraszam do komentowania i spostrzeżeń dodawania :)